Jangan Tunggu Lama-lama

Sudah banyak buku dan artikel yang telah ditulis mengenai bertangguh kerja atau jangan tunggu lama-lama untuk melakukan sesuatu. Namun bila ada artikel atau tulisan baru berkaitan topik “jangan tunggu lama-lama”, ia tetap menarik minat para pembaca. Tak cukupkah tulisan sebelum ini? Nampaknya ramai yang masih mencari sesuatu untuk membantu diri menyelesaikan masalah bertangguh kerja atau … Continue reading »

Peringatan Untuk Rakan dan Diri Sendiri

Izinkan saya berkongsi apa yang saya perolehi dari seorang rakan. Dua orang peniaga menghadiri pengkebumian seorang rakan. “Berapa banyak yang beliau tinggalkan?” tanya peniaga tersebut kepada yang seorang lagi. Rakannya menjawab, “Beliau tinggalkan kesemuanya.” Setiap dari kita meninggalkan kesemuanya bila kita meninggal dunia. Setiap orang berharap mereka dapat meinggalkan sebanyak mungkin ketika mereka sedang nazak. … Continue reading »

Kenapa Menjerit Apabila Marah?

Suatu hari seorang profesor bertanya kepada para pelajarnya, “Kenapa kita menjerit apabila kita marah? Kenapa orang menjerit kepada satu sama lain apabila mereka marah?” Para pelajar berfikir sejenak, seorang dari mereka menjawab, “Kita menjerit kerana kita hilang sabar.” “Tetapi kenapa menjerit, orang tu ada disebelah je? Tak bolehkah kalau tak menjerit, tak bolehkah bercakap dengan … Continue reading »

Usah Dipeduli Perkara Kecil

Kita selalu membiarkan diri kita sibuk dengan perkara yang jika diteliti, boleh dikatakan sangat kecil. Kita peduli dan memberi tumpuan kepada perkara kecil tersebut dan membesar-besarkannya sehingga ia mengawal emosi kita dan seterusnya membuat kita tidak tenteram. Dalam kebanyakan situasi perkara kecil inilah yang menjadi punca kepada soal “hidup atau mati”. Sebagai contoh, ketika anda … Continue reading »